W okresie pandemii COVID-19, w znacznej mierze ograniczono wizyty lekarskie oraz operacje polepszające stan zdrowia. Zamknięto też uzdrowiska i wstrzymano na jakiś czas wszystkie zabiegi rehabilitacyjne. I tu pojawia się pytanie: jak można walczyć o swoje zdrowie w takich warunkach? Pomocny w podobnych problemach jest Rzecznik Praw Pacjenta (RPP), który dba o przestrzeganie podstawowych przywilejów przysługujących leczącej się osobie.
Rzecznika Praw Pacjenta – charakterystyka
Omawiane stanowisko, w odróżnieniu od Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka, nie zostało zagwarantowane w Konstytucji. Stworzono je dopiero w 2009 roku na podstawie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta uchwalonej w listopadzie 2008 roku. Rzecznik powoływany jest przez Premiera, wybiera go spośród zgłoszonych osób, które spełniły wymagane kryteria (m. in. wykształcenie wyższe, brak karalności, doświadczenie w służbie zdrowia). Dotychczas ten urząd pełniły dwie osoby – Krystyna Kozłowska i obecny Rzecznik Bartłomiej Chmielowiec.
Obowiązki Rzecznika Praw Pacjenta
Rzecznik nadzoruje przestrzeganie praw pacjenta przez konkretne instytucje, m. in. rząd, organy państwowe, szpitale, przychodnie itp.
W jego kompetencji jest dbanie o pacjenta w zakresie jego praw do
- świadczeń zdrowotnych,
- informacji,
- wyrażania zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych,
- tajemnicy informacji,
- zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych,
- zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
- dokumentacji medycznej,
- poszanowania intymności i godności,
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
- opieki duszpasterskiej,
- przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Kiedy pacjent widzi lub czuje, że wyżej wymienione prawa są łamane, to może zgłosić swoją sprawę do biura RPP dzwoniąc pod numer 800 190 590 albo wysyłając mail ([email protected]).